Sant Esteve
L’església parroquial de Sant Esteve, ha estat construïda i reconstruïda unes quantes vegades per la qual cosa, d’elements arquitectònics anteriors al segle XVI no en queden gairebé restes, excepte un mur, una finestra a la cara sud de l’església i tres claus de volta situades avui a l’absis de la capella del Santíssim, al carrer de Sant Esteve. Per això us oferim la oportunitat de conèixer un estil artístic del que se’n parla poc, però que no per això és igual d’interessant i d’important, l’estil neoclàssic. Sant Esteve és un dels exemples més espectaculars de la demarcació de Girona, per la grandesa i magnificència de la fàbrica del temple, i també perquè en les seves capelles conserven elements artístics que provenen de l’etapa anterior a la construcció actual o d’esglésies de la comarca com escultura, pintura i orfebreria i que van des de l’art gòtic, el renaixement i el barroc a més d’obres d’artistes de final del s. XIX i començament del s. XX i per conservar una col·lecció d’objectes i ornaments litúrgics molt importants de diferents èpoques i períodes artístics. D’entre les obres guardades a l’església de Sant Esteve cal destacar una pintura d’El Greco, “Crist abraçat a la creu”, una làpida o pedra sinagogal o un dels millors retaules del barroc català dedicat a la Mare de Déu del Roser d’entre altres tresors com la col·lecció d’orfebreria o de llibres de cor. L’any 1993, l’església de sant Esteve és declarada Bé Nacional d’Interès Cultural (BCIN), en la categoria de monument.
Exterior
Interior
Fes clic per veure l'exterior
Fes clic per veure l'interior
exterior
Vista de l’absis, cúpula i campanar de l’església de Sant Esteve.
Cúpula i penell, s. XVIII.
Campanar s. XVIII.
Medalló. Alt relleu de sant Pau, s. XVIII.
Medalló. Alt relleu de sant Pere, s. XVIII.
Capitell policromat. Façana principal, s. XVIII.
Rosassa, s. XVIII.
Façana tardo barroca. Final s. XVIII.
Façana d’estil tardo barroc. És una façana que transmet els valors i els paràmetres de la Contrareforma catòlica, en el joc de llum i ombres, la simbologia, la monumentalitat, la teatralitat i el concepte. Estava presidida per les imatges del patró sant Esteve i els dos copatrons, sant Valentí i santa Sabina, destruïdes l’any 1936. Es caracteritza pel seu simbolisme i la seva decoració encara dins els paràmetres barrocs classicistes.
Façana tardo barroca. Final s. XVIII. Gàrgola.
INTERIOR
La Mare de Déu dels Dolors, pas de Setmana Santa. Miquel Blay. Antic Baptisteri.
Pas de Setmana Santa. Actualment ubicat a antic baptisteri. Obra creada per Miquel Blay, escultor modernista nascut a Olot. Aquesta imatge ha estat realitzada al taller de sants “L’Art Cristià”. Començament del s. XX. Aquesta Pietat és de composició piramidal, situada dins el modernisme realista, se’ns presenta plena de sentiment i on també s’aprecia una clara influència del naturalisme barroc dels s. XVII-XVIII. Cerca devoció i sentiment, la Mare de Déu va vestida de color negre, granat i blanc, sense decoracions a excepció d’una sanefa daurada amb decoracions modernistes.
Capella del Santíssim o Capella Fonda. Primera meitat s. XIX Joan Carles Panyó. Cúpula i medallons de les petxines.
Capella del Santíssim o Capella Fonda. Primera meitat s. XIX Joan Carles Panyó. Coronació d’espines.
Capella del Santíssim o Capella Fonda. Primera meitat s. XIX Joan Carles Panyó. L’assotament.
Capella del Santíssim o Capella Fonda. Primera meitat s. XIX Joan Carles Panyó i Ramon Amadeu.
Capella dissenyada per Joan Carles Panyó, tant en la decoració arquitectònica, cúpula com en el retaule, les parets laterals i la decoració de l’absis. En aquesta capella va treballar en col·laboració amb l’escultor Ramon Amadeu, que realitzà el Sant Crist i el coronament de l’àtic del retaule amb un grup d’àngels que representen l’anunci de la mort de Crist. L’estructura arquitectònica, retaule i cúpula són neoclàssics igual que les vuit pintures que va fer Panyó per decorar els murs, sobre la Passió de Crist mentre que l’apartat d’escultura és d’estil barroc, de Ramon Amadeu. La col·laboració d’ambdós artistes ha creat un conjunt espectacular únic i en perfecta harmonia entre els dos estils artístics que fan d’aquesta capella un tresor únic.
Capella de Sant Josep. Estil Barroc. Primera meitat s. XVIII.
Capella de Sant Josep. Estil barroc. Primera meitat s. XVIII. Imatge barroca de sant Josep amb el Nen.
Retaule del Roser. Estil barroc. Primera meitat s. XVIII. Autor: Pau Costa.
Retaule barroc de la primera meitat del s. XVIII. Va ser realitzat per l’escultor Pau Costa. Pertany a l’anomenat barroc exuberant. Les seves característiques són: moviment, dinamisme, simbolisme, contrastos de llum i ombra, vitalitat, realisme i energia. Està compost per un àtic, dos pisos i sòcol. Hi ha representats els misteris del rosari i va ser encarregat per la Confraria del Roser. La cúpula va ser realitzada més tard i s’atribueix a F. Escarpanter, un altre escultor que va treballar a Sant Esteve. Avui dia és considerat un dels millors retaules del barroc català.
Retaule del Roser. Coronació d’espines.
Retaule del Roser. Cambril. Maria amb santa Caterina de Siena i sant Domènec de Guzmán.
Detall de la Crucifixió. Retaule del Roser. Pau Costa, barroc s. XVIII.
Cúpula de la capella del Roser, s. XVIII, barroca. Atribuïda a l’escultor F. Escarpanter.
Capella del Sagrat Cor. Estil modernista. Començament del s. XX. Autors J. Berga i Boada i M. Domenge.
Capella de la Mare de Déu dels Dolors, barroc. Ramon Amadeu (Final s. XVIII).
Composició escultòrica formada per la imatge de la Mare de Déu; és un maniquí vestit, de final del s. XVIII. La part esculpida són les mans, els peus i la cara que marquen tota l’expressivitat i sentiments de la Mare de Déu, la Creu i la imatge de Crist, la figura més important de tota la composició. Representa un Crist mort, molt realista, amb rigor mortis, els cabells enganxats al cos, les nafres i ferides i una expressió de dolçor al rostre, remarcant molt clarament la pau de la mort després del martiri. Era un pas de Setmana Santa i el seu objectiu és fomentar la devoció i l’empatia.
Sagrari d’exposició. Disseny i pintures de Joan Carles Panyó. Començament s. XIX.
Està dissenyat com un templet d’inspiració renaixentista amb cúpula i pinacles. Té quatre portes mòbils decorades amb pintures que representen o fan referència a l’Eucaristia.
Les pintures són originals, però el templet és una reconstrucció dels anys quaranta del s. XX, ja que l’original va ser destruït el juliol de 1936.
Pintura de Joan Carles Panyó. Començament s. XIX.
Medalló situat damunt la imatge de sant Esteve. Baldaquí de l’altar major. La pintura presenta a la Santíssima Trinitat, representada per tres figures masculines: Déu Pare (barba blanca i túnica blava), Crist (túnica vermella i creu) i l’Esperit Sant (túnica verda i un colom a la falda). Estan realitzats amb pinzellades molt soltes i amb perspectiva aèria.
interior
Museu Vell
La sagristia
S. XVIII. Restaurada s. XX.
Crist JACENT
S. XX, modernista, Joan Llimona
Sagrat Cor
Joaquim Vayreda,. s. XIX
Sant Josep Oriol
Joan Carles Panyó,. s. XIX
ANTIC MUSEU PARROQUIAL
Actualment és el magatzem del Tresor. En aquesta sala es guarden obres barroques, gòtiques (la creu d’Olot), obra de Joan Carles Panyó, pintura del s. XIX i peces d’orfebreria (tant de Sant Esteve com d’altres esglésies i parròquies que per raons de seguretat estan dipositades a l’església parroquial). En orfebreria es conserven peces d’estil gòtic, barroc, s. XIX i s. XX. Entre aquestes col·leccions, podem destacar una de ploms de missa i motlles (s. XV-XIX) d’ornaments litúrgics (s. XVI-XIX), d’hostiers d’entre els s. XVII-XVIII i XIX, orfebreria i de llibres de cor, s. XVIII.